26 травня, вівторок

Добрий ранок, 11 клас. Впізнали? Як я вам сьогодні? Скажіть, красуня!

Тести для підготовки до ЗНО екології.

1. Новозеландський плазун гатерія не облаштовує собі нори, а використовує гнізда буревісників. Коли птах уночі повертається до гнізда, гатерія вирушає на полювання. Укажіть тип взаємозв’язків між цими організмами.
А мутуалізм         Б паразитизм         В коменсалізм      Г хижацтво

2. На острові Мадейра з 550 видів жуків близько 200 — безкрилі й нездатні до польоту, у інших видів жуків є довгі крила, що добре протистоять вітрам.
Укажіть тип добору, результатом якого є така дивергенція.
А стабілізуючий       Б рушійний       В розриваючий         Г штучний

3.Установіть правильну послідовність еволюційних подій історичного розвитку органічного світу.
А виникнення більшості типів безхребетних тварин
Б панування плазунів; поява перших ссавців
В розквіт кам’яновугільних лісів; поява хвойних рослин, плазунів
Г виникнення покритонасінних рослин; поява птахів
Установіть відповідність між значенням рослин у житті людини (1–4) та назвою родини (А–Д), до якої вони належать.

4.У прісних водоймах, що добре прогріваються, зокрема водосховищах, водоймах-охолоджувачах теплових й атомних електростанцій, ставках тощо, відбувається "цвітіння" води. Описане явище зумовлене розмноженням
А зелених водоростей. Б грибів. В ціанобактерій.  Г бурих водоростей.

5.Існують водорості, клітина яких оточена панциром. Він складається з двох половинок, що містять сполуки Силіцію. Укажіть ці водорості.
 А зелені       Б бурі       В діатомові          Г червоні

6.Два учні на уроці біології висловили думки щодо особливостей покритонасінних рослин. Перший учень сказав, що покритонасінні є верхівкою еволюційного дерева рослинного царства. Другий учень зауважив, що насіння цих рослин укрито оплоднем, тому їх називають покритонасінними. Хто з них правий? А Лише перший  Б Лише другий   В обидва праві  Г обидва неправі

7.На двох дослідних ділянках вивчали вплив дощових черв'яків на врожайність картоплі. На першій ділянці поселили популяцію цих тварин, а на другій їх не було. Умови оброблення, утримування ділянок і сорт картоплі на них були однакові. Після збирання врожаю з'ясувалося, що врожайність картоплі на першій ділянці була на 20% вища, ніж на другій. Укажіть причину підвищення врожайності картоплі, пов'язану з дощовими черв'яками. 
А симбіоз із кореневими системами рослин
Б поліпшення аерації ґрунту і його дренажу
В захист коренів рослин від впливу личинок шкідників
Г виділення біологічно активних речовин, що впливають на ріст рослин

8.Оселення лишайників на схилах вулканів, якими текла лава, - це приклад 
А первинної сукцесії. Б вторинної сукцесії.    В клімаксу.    Г еволюції.

9.Визначте тип біотичних зв'язків між окунями та чистильниками, описаний німецьким зоологом Г. Хассом: "Великі риби - найчастіше рифові окуні - набували певної пози, запрошуючи "перукаря". Вони нерухомо вставали під кораловим кущем і розчепірювали зябра. На цей сигнал припливали чистильники і старанно брались до роботи. Вони ганялись за крихітними рачками, які квапливо покидали рифових окунів..."
А мутуалізм        Б паразитизм        В нейтралізм          Г коменсалізм

10.Який чинник виникає внаслідок високої плодючості організмів та обмеженості життєвих ресурсів?
А спадкова мінливість                     Б неспадкова мінливість
В боротьба за існування                  Г адаптація до умов життя

11.Бур'яни витісняють культурні рослини на необровлювальних ділянках, позбавляючи їх світла, вологи, поживних речовин. Проявом якої форми боротьби це є?
А боротьби з надмірною посушливістю     Б боротьби з надмірною вологістю
В внутрішньовидової боротьби                 Г міжвидової боротьби

12. Для рослин зображених на рисунку (1-4), визначте найвірогідніший спосіб запилення (А-Д)
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/68/6804/ans1_6804.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/68/6804/ans2_6804.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/68/6804/ans3_6804.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/68/6804/ans4_6804.jpg
            1                              2                               3                             4
Спосіб запилення
А птахами       Б комахами       В водою        Г вітром        Д ссавцями

13. Два учні на уроці біології висловили думки щодо особливостей покритонасінних рослин. Перший учень сказав, що покритонасінні – прогресивна група сучасної флори. Другий учень зауважив, що запліднення покритонасінних не залежить від наявності води. Хто з них правий?
А лише перший     Б лише другий     В обидва праві    Г обидва неправі

14.Терміти живляться мертвою деревиною. Однак вони не можуть перетравлювати клітковину, на яку багата їхня їжа. У цьому їм допомагають джгутикові найпростіші, які мешкають у кишечнику термітів. Джгутикові виробляють ферменти, що розкладають клітковину до простих цукрів. Ці цукри легко засвоюють як комахи, так і самі найпростіші. Такі біотичні зв’язки є прикладом
А паразитизму.  Б нейтралізму.       В мутуалізму.      Г коменсалізму.


15.Юннати провели дослідження: у дві вузькі посудини насипали шарами перегній і пісок, після чого помістили в одну із них кілька дощових черв’яків, а іншу залишили без змін. Юннати пильнували, щоб субстрат у посудинах лишався вологим, і час від часу підкладали на поверхню шматочки вареної картоплі. Із часом у посудині без черв’яків картопля вкрилася цвіллю, а шари перегною й піску лишилися без змін. У посудині із черв’яками шари субстрату були перемішані, а картопля зникла. За результатами досліду юннати зробили висновок про роль дощових черв’яків
А у процесі знезараження продуктів від цвілевих грибів.
Б як шкідників сільського господарства.
В у процесі ґрунтоутворення.             Г у знезараженні перегною.

16.Відповідно до синтетичної теорії еволюції елементарною одиницею еволюції є
А особина.     Б популяція.      В вид.       Г біосфера.

17.Відновлення рослинності на місці лісової пожежі – це приклад
А первинної сукцесії.    Б вторинної сукцесії.    В клімаксу.    Г еволюції.

18.Квітки деяких рослин не мають нектарників, однак вони нагадують за формою й забарвленням квітки гарних нектароносів і цим приваблюють комах- запилювачів. До якої форми адаптації можна віднести цей приклад?
А мімікрія                                     Б захисне забарвлення
В застережливе забарвлення       Г попереджувальне забарвлення

19. Установіть відповідність між плодом, зображеним на рисунку (1–4), та способом розповсюдження насіння (А-Д), що в ньому міститься.
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/67/6772/bio-2014_45_6772_4.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/67/6772/bio-2014_45_6772_1.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/67/6772/bio-2014_45_6772_2.jpghttp://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/67/6772/bio-2014_45_6772_3.jpg
                1                                     2                               3                                       4
А  саморозповсюдження   Б водою   В на хутрі тварин   Г птахами     Д вітром

20. На рисунку зображено біологічний об’єкт. До якого рівня організації живої матерії він належить?
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/78/7823/IMG-2.jpg
А біогеоценотичного    Б організмового В популяційно-видового    Г клітинного

21. На рисунку наведено графіки коливання чисельності популяції певних видів тварин. Дані збиралися протягом кількох десятків років.
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/78/7822/IMG-1.jpg
Метод досліджень, який застосовано під час отримання наведених даних,
А моніторинг            Б експериментальний
В моделювання         Г порівняльно-описовий

22. Фотосинтез – це процес утворення вуглеводів з
А води й кисню                                Б водню й кисню
В вуглекислого газу й води            Г кисню й вуглекислого газу

23. Для голонасінних характерною рисою є
А формування сухих плодів     Б розвиток заростків на поверхні ґрунту
В необхідність води для запліднення   Г утворення насінних зачатків

24.На уроці провели дослід: до краплі води, де плавають інфузорії-туфельки, добавили кристалик кухонної солі. Після чого учні спостерігали рух інфузорій у напрямку від подразника. Реакцією на подразнення в описаному досліді є
А позитивний фототропізм     Б негативний хемотропізм
В негативний хемотаксис        Г позитивний фототаксис

25. Для птахів характерне подвійне дихання, яке відрізняється від механізму дихання ссавців. Наявність яких структур у птахів зумовлює цю різницю?
А повітряних мішків   Б трахей     В легень   Г двох бронхів

26. У рачка-артемії ступінь волохатості задньої частини черевця залежить від солоності води: вона тим більша, чим нижча концентрація солей у воді. Про яку форму мінливості йдеться?
А модифікаційну     Б комбінативну         В мутаційну      Г спадкову

27. Укажіть послідовність етапів ембріонального розвитку.
А  нейруляція → органогенез → дробіння → гаструляція
Б  гаструляція → нейруляція → органогенез → дробіння
В  дробіння → гаструляція → нейруляція → органогенез
Г  дробіння → нейруляція → органогенез → гаструляція

28. Виберіть правильне формулювання закону оптимуму.
А Взаємокомпенсація життєво важливих екологічних факторів має певні межі.
Б Кожен екологічний фактор позитивно впливає на організм лише в певних межах.
В Межі витривалості організму стосовно певного фактора залежать від інтенсивності дії інших екологічних факторів.
Г Не існує двох близьких видів, подібних за своїми адаптаціями.

29. Природний добір як рушійна сила еволюції за Ч. Дарвіном проявляється в
А переважаючому виживанні особин, які мають внутрішнє прагнення до прогресу
Б збереженні особин, якості яких найкраще відповідають потребам людини
В переважаючому виживанні найбільших за розмірами представників певної групи організмів
Г переважаючому виживанні та розмноженні найбільш пристосованих до умов існування організмів певного виду

30. Синтетична теорія еволюції об'єднує основні постулати дарвінізму й досягнення сучасної біологічної науки. Одне з її положень стверджує, що матеріалом для еволюції слугує
А географічна ізоляція                                  Б модифікаційна мінливість
В мутаційна й комбінативна мінливість     Г штучний добір

31. Малярія - тяжка хвороба, назва якої походить від італійського «malа агіа» - «погане повітря». У давнину лікарі вважали, що цю хворобу спричинюють випаровування з боліт, оскільки випадки захворювання на малярію найчастіше траплялися в низинах поблизу водоймищ. Чому ж насправді малярія розповсюджена в таких місцинах?
А у воді розвиваються личинки остаточного хазяїна малярійного плазмодія
Б проміжним хазяїном малярійного плазмодія є риби, яких люди вживають в їжу
В збудник малярії живе у воді й розповсюджується серед людей через забруднену воду
Г личинки малярійного плазмодія прикріплюються до водних рослин, їх поїдають корови, а люди заражуються, уживаючи яловичину

32. Які твердження щодо ланцюгів живлення є правильними?
І. Кожна ланка ланцюга живлення займає окремий трофічний рівень.
ІІ. Продуцентами в ланцюгу живлення є рослиноїдні тварини.
А обидва неправильні    Б лише ІІ    В обидва правильні     Г лише І

33. У ході еволюції папоротеподібні набували різного зовнішнього вигляду: поміж них є наземні й водні; трав'янисті, ліани, епіфіти, навіть деревоподібні. Наслідком якого процесу є наведений факт?
А паралелізму              Б дегенерації           В дивергенції          Г конвергенції


34. Представлений графік описує дію екологічного фактора. Проаналізуйте твердження й укажіть правильні.
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/81/8109/34.jpg
І. Точки А і Б позначають межі зони нормальної життєдіяльності.
ІІ. Затемнені ділянки відповідають зоні пригнічення життєдіяльності.
А лише І       Б обидва правильні        В лише ІІ     Г обидва неправильні

35. В одній із праць, яку опубліковано в 1859 році, Ч. Дарвін наводить такий приклад: «Рослини, які утворюють квітки з найбільшими нектарниками, що виділяють найбільшу кількість нектару, будуть частіше відвідуватися комахами й частіше схрещуватись і, нарешті, осилять своїх суперників та утворять місцеву різновидність». Дію якого фактора еволюції описано вченим?
А природного добору                 Б штучного добору
В географічної ізоляції              Г модифікаційної мінливості

36. Наведено деякі компоненти ланцюга розкладання:
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/81/8115/40.jpg 
Укажіть правильну послідовність цих компонентів у ланцюгу розкладання.
А  1→2→3→4                 Б  4→2→1→3         В  1→2→4→3           Г  3→4→2→1

37. Лишайники є індикаторами забруднення
А ґрунту.       Б води.       В повітря.   Г гірських порід.

38. Який фактор належить до абіотичних?
А господарська діяльність людини Б взаємодія між особинами у популяції
В коменсалізм                                   Г газовий склад повітря

39. Проявом якого типу біоритму є листопад?
А добового     Б сезонного      В багаторічного       Г вікового

40. Як попередити порушення людиною рівноваги в біосфері?
А вивчати біологію рідкісних і зникаючих видів
Б підвищувати продуктивність біомаси екосистеми
В враховувати екологічні закономірності в господарській діяльності
Г підвищувати інтенсивність господарської діяльності

41.Яка корисна копалина сформувалася внаслідок концентраційної функції прокаріотів?
А діатоміт        Б залізна руда         В вапняк       Г радіолярит

42.Щоб дізнатися, де розташовані продихи на листках певної рослини, було проведено експеримент. Листки цієї рослини змастили вазеліном:
листок І — обидві поверхні;
листок ІІ — нижню поверхню;
листок ІІІ — не намастили.
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/24/2460/1_20.jpg
А на обох поверхнях листка           Б на верхній поверхні листка
В на нижній поверхні листка          Г неможливо з’ясувати

43.Зміни будови, що не впливають на загальний рівень організації і є пристосуванням до конкретних умов, — це
А ароморфоз.         Б ідіоадаптація.         В дегенерація.      Г мутагенез.

44. Використовуючи правило екологічної піраміди, визначте площу (м2) відповідного біогеоценозу, на якій може прогодуватися морський леопард масою 300 кг (ланцюг живлення: планктон → риба → пінгвін → морський леопард). Біомаса планктону становить 400 г/м2.
А 40 000           Б 300 000         В 750 000       Г 1 200 000

45.У перетворенні біосфери основну роль відіграють
А процеси самовідтворення.        Б виділення коренями рослин кислот.
В живі організми.                          Г біоритми.

46.На схемі кругообігу речовин у біогеоценозі вкажіть компонент, що позначений цифрою 1.
http://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/24/2486/46_.jpg
А продуцент  Б консумент І порядку  В консумент ІІ порядку   Г редуцент

47. Яка закономірність характерна процесам сукцесії?
А утворюються біогеоценози, здатні до самовідтворення
Б знижується видове різноманіття організмів
В постійно зростають темпи приросту біомаси
Г звужуються трофічні сітки

48.Установіть відповідність між трофічними рівнями та організмами, які знаходяться на них у екосистемах.
1 продуценти
2 консументи І порядку
3 консументи ІІ порядку
4 редуценти
Б вовк
В малярійний плазмодій
Г бульбочкова бактерія
Д дощовий черв'як


Малюнки зіставляйте з інформацією у вайбері. Успіхів!

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

24 квітня, п"ятниця

27 квітня, понеділок

23 квітня, четвер